Köpt ny gräsklippare?

Det är skillnad på bensin och bensin

Innan du sätter igång med gräsklippningen är det några saker vi skulle vilja berätta för dig. Du vet nog redan att bensin innehåller många skadliga ämnen, både för oss människor och för miljön. Det du kanske inte vet är att det finns en sorts bensin, alkylatbensin, som är renad så långt det är möjligt med modern teknik. De mest skadliga ämnena i bensin, som bensen, aromatiska kolväten och svavel är i princip borta. Totalt sett innehåller alkylatbensin endast några få procent av de skadliga ämnen som vanlig bensin innehåller.

Både du och gräsklipparen är vinnare

Kör du din nya gräsklippare med alkylatbensin, slipper du gå i illaluktande ångor, som på sikt kan orsaka att du mår dåligt eller blir sjuk. Gräsmattan i din trädgård slipper ta hand om skadliga ämnen. Du kan med gott samvete klippa gräset i närheten av bärbuskar och köksträdgård och inte behöva vara rädd för att dina bär och grönsaker innehåller ämnen, som är olämpliga att äta.

Lättstartat efter vinteruppehållet

Alkylatbensinen hjälper till att hålla kolv och ventiler i god kondition i gräsklipparens motor. Andra fördelar med alkylatbensin är att den har en längre hållbarhet jämfört med vanlig bensin: 3-5 år istället för 3-5 månader. Vill du att din gräsklippare ska starta lätt efter vintern kan du lämna kvar lite alkylatbensin i tanken.

Aspen alkylatbensin – finns att köpa hos både servande fackhandeln och bygghandeln

De som arbetar professionellt med grönytevård har i mer än 20 år använt Aspen alkylatbensin i sina maskiner. Nu är det även lätt för dig som privatperson att göra detsamma. Aspen alkylatbensin säljs inom både fackhandeln och på de stora bygghandelskedjorna – överallt där trädgårdsmaskiner säljs. Se under fliken Köpställen var du har din närmaste återförsäljare.

Tanka Aspen alkylatbensin – bränsle för folk som bryr sig!