Sonny Bäck jobbar på Aspens marknadsavdelning och har bland annat ansvar för kontakterna med motorsportbranschen.
Idag är har den norska gokarthallen gått över till att köra på bränsle från Aspen och anslaget om rengöringsavgiften är borta, precis som de anställdas huvudvärk.
I Sverige används alkylatbensin i alla gokarthallar, något som öppnat helt nya marknadsmöjligheter. Det firas barnkalas i hallarna, och företag kommer för teambuildingaktiviteter med mat och social samvaro – något man numera kan göra utan att tvingas gå hem och slänga sina kläder direkt i tvättmaskinen.
Stabila bränslen
Inom motorsportbranschen har Aspens bränslen bland annat blivit populära för att de är stabila. När motorn ställts in för att köras på ett Aspenbränsle, så kan man fokusera på annat. Inga fler justeringar behöver göras, för bränslet kommer att uppföra sig på exakt samma sätt även när man öppnar nästa dunk. Så är inte fallet med andra bränslen.
”När man använder våra bränslen är det dessutom mycket enkelt att upptäcka bränslefusk. Vi har med oss en mätare som mäter bränslets vikt med en precision på tusendels gram. Eftersom vi vet exakt vad vårt bränsle väger, så kan vi direkt se om det finns avvikelser”, säger Sonny Bäck.
Den här typen av mätningar har man till exempel gjort vid STCC:s tävlingar.
”När vi började med detta var det ingen som trodde att vi kunde vara så precisa i våra mätningar, men de sista åren är det ingen som ens försökt fuska med bränslet. De vet att vi har koll.”
De stora motorsportförbunden har starkt inflytande i de här frågorna, och avgör ofta vilka bränslen som ska användas i olika tävlingar och serier. I Formel 1 används till exempel enbart bränsle från en och samma leverantör.
”För några år sedan bjöd de internationella förbunden in bränslebolagen till ett möte i Schweiz för att prata miljöfrågor i motorsporten. De bjöd in en rad stora multinationella giganter – och Aspen”, berättar Sonny Bäck.