Motorsport – en upplevelseindustri i förändring

Ljudet. Dofterna. Skit under naglarna och rykande avgasrör. Alla som någon gång besökt en motortävling vet att det är en väldigt speciell upplevelse.

Men många av de där sakerna som vi traditionellt förknippar med motorsport är samtidigt saker som vållar oro. Den som funderar över planetens framtid och välbefinnandet för människor, djur och växtlighet kan inte låta bli att känna ett styng av ångest över avgaserna från vrålande motorer, läckande vätskor och starka dofter som hänger över banan.

När Aspens grundare Roland Elmäng började fila på sin uppfinning, var det hälsan som stod i första rummet. Skogsarbetarna som tillbringade sin arbetsdag med motorsåg, röjsåg och andra motordrivna maskiner drabbades ofta av svår huvudvärk. De blev sjuka, och alldeles för många fick sina liv förkortade av de avgaser de fick i sig under det hårda arbetet. Med den nyutvecklade alkylatbensinen från Aspen, förändrades detta i ett slag.

Man märkte också snabbt att det nya bränslet var mindre skadligt för miljön, och att det var bättre för motorerna.

 

Den gamla giftiga motorsportbranschen

Av samma anledningar arbetar Aspen hårt med att ta sig längre och längre in i motorsportbranschen. Om Aspens bränslen får användas i fler tävlingar och fler klasser inom motorsporten, kommer det att förändra sporten i en positiv inriktning. Både för de som kör, de som mekar och de som besöker banan för att följa tävlingarna.

”För några år sedan besökte jag en gokarthall i Norge där man fortfarande körde med traditionell bensin. Där hade man ett anslag som berättade att om man kräktes i bilen, fick man betala 500 kr i rengöringsavgift”, berättar Sonny Bäck.

”För några år sedan besökte jag en gokarthall i Norge där man fortfarande körde med traditionell bensin. Där hade man ett anslag som berättade att om man kräktes i bilen, fick man betala 500 kr i rengöringsavgift”

Sonny Bäck jobbar på Aspens marknadsavdelning och har bland annat ansvar för kontakterna med motorsportbranschen.

Idag är har den norska gokarthallen gått över till att köra på bränsle från Aspen och anslaget om rengöringsavgiften är borta, precis som de anställdas huvudvärk.

I Sverige används alkylatbensin i alla gokarthallar, något som öppnat helt nya marknadsmöjligheter. Det firas barnkalas i hallarna, och företag kommer för teambuildingaktiviteter med mat och social samvaro – något man numera kan göra utan att tvingas gå hem och slänga sina kläder direkt i tvättmaskinen.

 

Stabila bränslen

Inom motorsportbranschen har Aspens bränslen bland annat blivit populära för att de är stabila. När motorn ställts in för att köras på ett Aspenbränsle, så kan man fokusera på annat. Inga fler justeringar behöver göras, för bränslet kommer att uppföra sig på exakt samma sätt även när man öppnar nästa dunk. Så är inte fallet med andra bränslen.

”När man använder våra bränslen är det dessutom mycket enkelt att upptäcka bränslefusk. Vi har med oss en mätare som mäter bränslets vikt med en precision på tusendels gram. Eftersom vi vet exakt vad vårt bränsle väger, så kan vi direkt se om det finns avvikelser”, säger Sonny Bäck.

Den här typen av mätningar har man till exempel gjort vid STCC:s tävlingar.

”När vi började med detta var det ingen som trodde att vi kunde vara så precisa i våra mätningar, men de sista åren är det ingen som ens försökt fuska med bränslet. De vet att vi har koll.”

De stora motorsportförbunden har starkt inflytande i de här frågorna, och avgör ofta vilka bränslen som ska användas i olika tävlingar och serier. I Formel 1 används till exempel enbart bränsle från en och samma leverantör.

”För några år sedan bjöd de internationella förbunden in bränslebolagen till ett möte i Schweiz för att prata miljöfrågor i motorsporten. De bjöd in en rad stora multinationella giganter – och Aspen”, berättar Sonny Bäck.

”För några år sedan bjöd de internationella förbunden in bränslebolagen till ett möte i Schweiz för att prata miljöfrågor i motorsporten. De bjöd in en rad stora multinationella giganter – och Aspen”

Fyra enorma multinationella giganter, och ett 50-mannaföretag från en glänta i skogen utanför Göteborg. Det är ett tydligt bevis på att Aspens arbete fått genklang i den internationella motorsporten. Och enligt Sonny Bäck måste detta vara rätt väg framåt.

”Det är lite grand som att vända en supertanker. Men vi jobbar på, en liten bit i taget”, säger Sonny Bäck och ger ytterligare ett exempel på de positiva effekterna från bättre bränslen i motorsporten:

”Man träffar folk som tittar på tävlingar i till exempel gokarthallar och de säger ’Nu funkar autofokuset i min kamera!’ eller ’Titta, nu kan man se taket’. Det måste ändå vara positivt.”