Vilket bränsle ska du ha i din maskin?

Ok, så du har insett att du nog borde byta till bränsle från Aspen. Bra! Men det finns ju flera olika, vilken variant ska du ha?  

Anledningen att du behöver ställa dig den här frågan är ganska enkel: Olika motorer behöver olika typer av bränsle. Aspens två huvudprodukter heter Aspen 2 och Aspen 4. Aspen 2 används normalt sett till tvåtaktsmotorer, och Aspen 4 till fyrtaktsmotorer. Det verkar ju logiskt, eller hur?  

Det finns flera viktiga anledningar till att man inte kan blanda de här bränslena hur som helst. En sådan anledning är att Aspen 2 innehåller två procent helsyntetisk motorolja. De flesta tvåtaktsmotorer är byggda för att köras på bränsle med några procent olja som smörjmedel. I fyrtaktsmotorn förses motorn normalt sett med smörjmedel från ett separat oljetråg. Om du är osäker på om din motor är tvåtakt eller fyrtakt, kolla om det finns ett separat oljetråg eller en oljesticka. I så fall är det en fyrtaktsmotor, och då ska du använda Aspen 4.  

 

Alla regler har ett undantag 

Sådana tumregler är alltid sköna att kunna luta sig mot. Men alla regler har såklart undantag, så även denna. Det finns nämligen tvåtaktsmotorer som har en separat oljetank, och dessa motorer måste köras på Aspen 4. 

Det är viktigt att undersöka detta innan man tankar sin maskin. Om man till exempel skulle ha en tvåtaktsmotor utan separat oljetank och kör den utan oljeinblandning, så finns det inget smörjmedel i vevhuset. Det kommer att leda till att motorn skär.  

 

Andra produkter 

Utöver Aspen 2 och Aspen 4, så har vi på Aspen en rad andra produkter i sortimentet.  

Aspen D är ett dieselbränsle som består av 90 procent förnybara kolväten. Det har tagits fram speciellt för användare som tänker på människa, maskin och miljö. Aspen D tål att lagras tre till fyra gånger längre än vanlig svensk eller europeisk diesel. Dessutom är det garanterat fritt från RME.  

Alla de här sakerna samverkar till ökad driftssäkerhet, och minskar risken för igensatta filter och injektorer – vilket i sin tur minskar risken för motorhaverier. I första hand är Aspen D utvecklat för mindre dieselmaskiner med enkel avgasrening eller ingen avgasrening alls. Det kan röra sig om till exempel markvibratorer, minigrävare, elverk, kompressorer, liftar, gräsklippare, redskapsbärare, truckar, hetvattentvättar och dieselvärmare. 

Aspen+ är bränslet för dig som vill ha maximal prestanda. Det kan användas till bilar, motorcyklar, snöskotrar, gokarts eller båtar och håller jämn kvalitet och densitet som möjliggör finjustering av motorn. Det innehåller också kemiskt bundet syre som ger hög effekt. Aspen+ ger minimalt med beläggningar i motorn och är ett bra alternativ för bland annat motorsport inomhus. 

Aspen+ tål lång tids lagring och är stort sett helt fri från skadliga aromatiska kolväten.  

Du som vill ha det allra, allra bästa och vara helt säker på att få ut maximal prestanda ur din motor, ska kolla in Aspen R. Här har vi valt ut de allra finaste komponenterna för att förbättra motorns tekniska egenskaper så mycket som möjligt. Det är ett högoktanigt bränsle för motorsport, tack vare hög kvalitet med jämn densitet som möjliggör finjustering av motorn för optimal prestanda.   

Aspen R har RON 102/MON 90, det högsta oktantal man kan få enligt det regelverk som slagits fast av den internationella motorsportorganisationen FIA.  

De här maskinerna ska oftast köras med Aspen 2

  • Motorsåg 
  • Röjsåg
  • Kapmaskin 
  • Häcksax 
 

 

Observera ordet ”oftast” i rubriken – det finns undantag inom i stort sett alla kategorier 

De här maskinerna ska oftast köras med Aspen 4

  • Utombordare 
  • Gräsklippare 
  • Jordfräs 
  • Snöslunga 

 

Observera ordet ”oftast” i rubriken – det finns undantag inom i stort sett alla kategorier